Czosnek – dlaczego warto włączyć go do diety

Dlaczego lubimy czosnek?

Czosnek (Allium sativum) jest ważnym składnikiem potraw i lubimy dodawać go do potraw mięsnych i sosów, gdyż poprawia ich smak i nadaje niezwykły aromat. Tymczasem czosnek jest nie tylko przyprawą, ale i lekarstwem, gdyż zawiera dużo witamin i składników mineralnych.

Jakie wartości odżywcze i zdrowotne ma czosnek?

Średniej wielkości ząbek czosnku waży 5 gr i ma 7 kcal energii. Zawiera między innymi witaminę C, witaminy z grupy B, magnez, potas i żelazo. Czosnek zwiększa wydzielanie żółci i soku żołądkowego, chroni przed zgagą, wspomaga drogi oddechowe i moczowe oraz zwalcza ból głowy i zmęczenie. Nasze babcie stosowały go także podczas leczenia przeziębienia i grypy. Czosnek wkładało się do kubka czy garnka, który zalewało się niewielką ilością gorącego mleka. Gdy cierpimy na infekcję, przygotujmy syrop z czosnku. Wystarczy zgnieść kilka jego ząbków, dodać sok z cytryny i rozcieńczyć chłodną wodą. Czosnek może być stosowany do dezynfekcji ran, gdyż zduszony i przyłożony bezpośrednio do rany, ma silne działanie odkażające. Kiedy dodamy go do potraw mięsnych, zmniejszy negatywne działanie niekorzystnych kwasów tłuszczowych nasyconych, które w nadmiarze znajdują się w produktach pochodzenia zwierzęcego.

Ile czosnku można jeść? Czy są jakieś ograniczenia?

Czosnek może działać drażniąco na układ pokarmowy, więc dziennie można jeść maksymalnie trzy ząbki warzywa. Ząbki najlepiej mocno rozdusić i gotować tylko kilka minut, gdyż traci wtedy właściwości antybakteryjne. Spożywanie czosnku w dużych ilościach może powodować wzdęcia. Ponadto może być przyczyną podrażnienia wątroby i błony śluzowej przewodu pokarmowego.

Czosnek na grypę i przeziębienie. Jak go spożywać?

W czasie przeziębienia trzeba zwiększyć dawkę przyjmowanego czosnku, ale wystarczą trzy ząbki, by wspomóc organizm w walce z infekcją. Należy go zgnieść 10 minut przed zjedzeniem, gdyż podczas zgniatania otwierają się błony komórkowe, które uwalniają allinazę – enzym, pod wpływem którego powstają związki wykazujące działanie antybiotykowe. Spośród nich najbardziej aktywnymi są allicyna i tiosulfinat. To właśnie te substancję osłabiają wirusy odpowiedzialne za przeziębienie, czyli m.in. rinowirusy i koronawirusy, a także wirusy grypy.

Czosnek w walce o lepszą odporność

Czosnek wspiera odporność naszego organizmu. Warzywo ma wiele zalet, ale jedną wadę, czyli bardzo charakterystyczny zapach, którego trudno się pozbyć. Chcąc uniknąć tego typu efektów ubocznych, można stosować suplement diety z czosnku, który nie wydziela woni. Zawiera czosnek bezzapachowy, czyli jego wysoko skoncentrowany ekstrakt (Allium sativum).

Czy można zażywać czosnek w ciąży i podczas karmienia piersią?

W okresie ciąży warto sięgać po czosnek jako sposób na walkę z infekcjami. Dzięki temu istnieje większa szansa, że po narodzinach niemowlak będzie tolerował intensywny smak warzywa, który przedostaje się do mleka matki. Podczas karmienia piersią należy uważać na spożywaną ilość czosnku, gdyż działa on drażniąco na układ pokarmowy, który u małego dziecka jest szczególnie wrażliwy.

 

Leave a Reply